Hvad er det egentlig for noget ????

 Turen starter i skumringen, ved infobygningen, hvor gæsterne bliver budt velkommen med en lille historie. Herfra går vi ned til "Danmarks Frihedssten", hvor I får historien om Bornholms løsrivelse i 1658 - med Printzenskjöld og frihedskæmperne.
Ved broen, som er den ældste middelalderbro i Danmark, fortælles om angreb og forsvar og ved udsigtspunkt over "Paddesænken" om placering af borgen i forhold til resten af Danmark.
I "Magasinbygningen" om skat og afgifter, samt om grotteederkoppen "Meta Menardi" og legenden om denne store edderkop.
Ved "Hundetårnet" oplever I straf og død. Videre til bryggeriet med øl og mad i svunden tid.
I indre borggård fortælles om livet i tiden der er forgangen,  afsluttende med historien om Leonora Christine og Corfitz Ulfeldt - deres liv, tilfangetagelse, flugt og endeligt.
De offentlige sommerture afsluttes med afbrænding af borgen med kraftigt rødt bengalsk lys ( som kan ses helt til Sverige), og på vejen ned en godnathistorie om Hammershus' skabelse og hekseafbrændinger. 

Velkommen til!

Denne beskrivelse er kun vejledende og kan ændres efter vejrets og turleders lune. Historierne er de samme for skole -og konferencearrangementer. (For konferencer og lejrskoler kan tilkøbes afbrænding af borgen med bengalsk lys.)

 

lille cv.

Jeg startede ture i 1981, da jeg var aktivitetleder i Dansk Folke Ferie, Sandvig Feriecenter.

Vi havde en masse lejrskoler boende på centeret og jeg skulle på Hammershus med dem alle og fortælle. På et tidspunkt var der ikke timer nok om dagen, så jeg blev nødt til at tage natten til hjælp. Det var populært; nu ville alle have en nattur på Borgen! 

Da jeg holdt op på feriecenteret var der en del af skolerne, som havde boet der, som ringede og spurgte om det kunne lade sig gøre med en tur? Og ja, så var konceptet på plads; "Natture på Hammershus".

Jeg er uddannet naturvejleder og turistmerkonom, samt handelsskolelærer og IT underviser.(anakronisme?)

Turene er opbygget efter eget koncept og idé, dog med relevante historiske begivenheder som kildemateriale.

Markedsføring sker typisk i "Denne uges Bornholm" samt "Kultunauten". 

Og sidst men ikke mindst glade gæster, der anbefaler turen videre.